Miért szeretjük jobban a csoportos órákat az egyéni edzéseknél?

Mi, emberek társas lények vagyunk. Leginkább családunk, barátaink, és számunkra szimpatikus embertársaink körében érezzük jól magunkat, köztük tudunk leginkább kibontakozni. Ez nem véletlen, hiszen a jó közösség egyszerre felszabadító hatású és rendkívül jó motiváló erő is lehet. Ha pozitív, hozzánk hasonló gondolkodású emberekkel vesszük magunkat körül, az segít túllendülni a hétköznapok problémáin, és boldogulni a mindennapokban.

Nincs ez másképp a sportban, a fitneszben, az edzés terén sem. 

Az alábbi cikkben szeretnénk nektek megmutatni, miért szeretik az emberek az egyéni órák helyett a szervezett edzés lehetőségét választani, és mik az előnyei annak, ha kezdőként egy csoportos foglalkozáshoz csatlakoznak. Nos, vágjunk is bele!

Egyedül nem megy (vagy csak nagyon nehezen)

A legtöbben, mikor életükben először lének be egy konditerembe, segítség nélkül nem igazán találják a helyünket. Bizonytalanul érzik magukat, és nem feltétlenül tudják, milyen gyakorlatokkal, milyen mértékben kell ahhoz foglalkozniuk, hogy megtegyék az első lépéseket a céljaik felé vezető, hosszú és rögös úton. Egyedül sokszor nem megy, vagy csak nagyon nehezen, de természetesen erre is megvan a megfelelő megoldás.

A csoportos edzések kiváló alternatívát kínálnak arra, hogy az ember kezdőként is gyorsan és hatékonyan tudjon beilleszkedni az edzőtermi sokaságba. A közös munka segít az integrálódásban, motiváló erőként hat, és a nehéz pillanatokban is energiát ad ahhoz, hogy valaki eltökélten haladjon tovább céljai elérése és vágyai beteljesülése felé. Ismerősökkel együtt edzeni ráadásul mindennek tetejébe kiváló szórakozást, kikapcsolódást is jelent a szürke hétköznapokban!

Nem csoda tehát, hogy napjainkban az edzőtermek és stúdiók virágkorukat élik, és szinte mindenki kedvére válogathat a jobbnál jobb, érdekesebbnél érdekesebb testmozgási formák és alakformáló szabadidős tevékenységek közül.

Lemorzsolódási arányok az egyéni és csoportos edzések esetében

Egyes tanulmányok szerint azoknak az embereknek, akik társaság nélkül, egymaguk vágnak bele a testmozgásba, nem kevesebb, mint 40%-a alig pár hét után feladja céljait, és nem látogatja többé rendszeresen az edzőtermet. Ennek persze több oka is lehet. Sokan szoros napirendjük miatt képtelenek a rendszeres edzést integrálni hétköznapjaikban, másoknak egyszerűen alábbhagy a kezdeti fellángolása a testmozgást illetően.

Ugyanezen tanulmányok azonban arról is szót ejtenek, hogy milyen pozitív hatással bír a statisztikára nézve, ha az emberek nem egyedül, hanem egy ismerősükkel vagy barátjukkal járnak el rendszeresen mozogni, vagy pedig csoportos foglalkozásokon vesznek részt. Ebben az esetben a korábbi százalékos eredmény drasztikusan megváltozik, és a 40%-hoz képest már alig 6%-os lemorzsolódási arányról beszélhetünk. A különbség alapvetően önmagáért beszél, és rávilágít arra a tényre, hogy a testmozgásnak, csakúgy, mint sok más, egyéb hétköznapi tevékenységnek a legfőbb mozgatórugóját nem más jelenti, mint a társas interakció.

Ez nem véletlen, hiszen a közös megmérettetés extra motivációs erőt ad, segít túllendülni a nehéz pillanatokon. És hogy hogyan? Az egész nem más, mint egyszerű lélektan.

A csoport sikere a Mi sikerünk is

Egy csoport tagjaként az ember nem csupán saját sikeréért dolgozik meg. Szeretné azt is megmutatni az őt körülvevő társainak, hogy hasznos és jól működő része egy tökéletesen teljesítő, fejlődőképes egésznek. Ezáltal saját maga sikere mellett mások sikerében is osztozhat, ami szintén hatalmas örömöt, megelégedést jelent, és rengeteg erőt ad saját, távlati céljai eléréséhez és megvalósításához. Nem is beszélve arról, hogy csapatban dolgozni sokkal szórakoztatóbb, mint egyedül.

Persze a közösségi szellem nem minden. Rengeteg egyéb, meggyőző érv szól a csoportos fitnesz-órák mellett, melyeket az alábbiakban megkíséreltünk röviden összefoglalva, pontokba tömörítve összegyűjteni:

  1. Keretbe foglalt célok

A csoportos fitnesz kiváló módja annak, hogy különösebb tervezés és fejtörés nélkül tegye valaki meg az első lépéseket távlati céljai elérése felé. Az ilyen jellegű órák felépítését az edző általában annak tükrében készíti, mik a csoport tagjainak igényei, és mik azok a határok, melyeken belül összeállíthatja az adott edzés tematikáját. Ilyen módon a vendégek kiegyensúlyozottan, hétről hétre folyamatosan fejlődve haladhatnak saját céljaik elérése felé, és saját fejlődésük megtapasztalása mellett részesei lehetnek csoporttársaik sikerének is.

  1. Profi tematika szerinti haladás

A Te feladatod edzőként, hogy irányt mutass tanítványaidnak, és megmutasd nekik, milyen formában, hogyan végezzék megfelelő módon az adott gyakorlatokat. Az óra minden részletében instruáld a csoportot, és figyelj oda a vendégek sajátos igényeire, természetesen úgy, hogy tiszteletben tartod határaikat! Ha szükséges, akkor segíts is az adott gyakorlatok elvégzésében.

Az oktató feladata ezen túl, hogy minden egyes órának gondosan megtervezett keretet, tematikát adjon. Az edzések általában a szükséges bemelegítésből, a fő gyakorlatokból, valamint levezetésből állnak. A bemelegítés célja, hogy segítsen megfelelően növelni a szívfrekvenciát, lazítani az izmokat és az ízületeket. Ezáltal elkerülhetővé válik a hirtelen túlzott megerőltetésből fakadó izomhúzódás és az egyéb sérülések. A levezetés csökkenti a pulzusszámot, és segít abban, hogy az óra során megdolgozott izmainkat hatékonyan lenyugtathassuk.

  1. Szervezettebb mindennapok

Ugye Te sem szereted hétköznapjaidat egy rendezetlen, kaotikus masszaként élni? Sokkal jobb, ha idődet megfelelően beosztva, terv szerint halad az életed? Nagy valószínűséggel nem csak Te vagy így ezzel, hanem klienseid is! A heti rendszerességgel ismétlődő csoportos edzések segítenek abban, hogy tervezhetőbbé tegyétek mindennapjaitokat, és saját órarendetek kialakításával teremtsetek rendet a korábbi káoszban!

Vendégeidnek leginkább az alábbi dolog segíthet a szervezettség kialakításában: Iratkozzanak fel időben az edzésekre, és amikor tehetik, igazodjanak is az ezáltal előre megtervezett órarendedhez. Elsőre talán nem is gondolnák, az ilyen jellegű tervezésnek köszönhetően mennyivel gazdaságosabban tudják majd beosztani a szabadidejüket, és mennyivel több idejük maradhat olyan dolgokra, melyekről korábban nem is álmodtak volna!

Órarended tervezésében sokat segíthet, ha Te és vendégeid is a Spomoco alkalmazást használjátok, melynek célja, hogy növelje a heti időbeosztás megszervezésének hatékonyságát, és megkönnyítse az edzésekre való időpontfoglalás feladatát. Mindezek mellett a kuncsaftokat folyamatosan motiválja arra, hogy lehetőleg egyetlen hetük se teljen el anélkül, hogy megmozgatnák izmaikat!

  1. Ha Te is jössz, Én is megyek!

A csoportos órák egyik legnagyobb előnyét az a folyamatos motiváció és inspiráció jelenti, melyet vendégeid csoporttársaiktól és Tőled kaphatnak, minden egyes edzésen. Gyakran előfordul ugyanis, hogy a megfelelő motiváció hiányában elveszítik kezdeti lelkesedésüket és lendületüket a testmozgással kapcsolatban. Azonban, ha elkötelezett és céltudatos emberekkel veszik körül magukat, biztosak lehetnek abban, hogy a csoportszellem ösztönzőleg hat rájuk, és mindig akad majd valaki, aki néhány bíztató szóval feléleszti bennük a lelkesedés lángját. A csoportos órák tehát segítenek abban, hogy kuncsaftjaid félretegyék az összes, korábbi kifogásukat, és halogatás helyett belevessék magukat a testmozgásba. Így mindig céltudatosan, motivációval tele haladhatnak, egyenesen céljaik beteljesülése felé.

  1. Lehetőségek tárháza

Kickbox, spinning, jóga, pilates, és még szinte oldalakon keresztül sorolhatnánk. Ha valaki testmozgásra vágyik, a csoportos edzések által kínált lehetőségek tárháza szinte kimeríthetetlen. Ebből adódóan bárki kedvére válogathat a hozzá leginkább álló sportok közül, és ha kedve van hozzá, valamint ideje is engedi, akár kombinálhatja is a különböző mozgásformákat. Heti egy jóga óra és egy kicbox edzés is kiválóan megfér egymás mellett, ha a naptárban megfelelően össze tudja valaki egyeztetni az időpontokat. Ilyen módon ráadásul még több céltudatos, motiváló ember megismerésére nyílik lehetőség, ennek hatására pedig tovább növekszik majd a motiváció.

Kölcsönös elismerés, motiváció, és szórakozás. Ez az alapja mindennek!

Mint azt Ti is láthatjátok, a csoportos foglalkozások rengeteg előnnyel bírnak az egyénileg végzett, magányos edzéssel szemben. Legfőképp a közösség motivációs ereje, valamint az általad, edző által nyújtott, strukturált szakmai fejlődés jelentik azokat a prioritásokat, melyek miatt rengetegen döntenek úgy, hogy a testmozgás kollektív, közösségi tevékenységként végezhető formáinak valamelyikét választják.

Mindezek mellett azonban az is fontos, hogy a csoportosan végzett tevékenységek jóval szórakoztatóbbak lehetnek a magányos edzésnél, és hatékonyabban kapcsolhatják ki az embert a hétköznapok szürke, unalmas körforgásából.

Regisztrálok a spomoco®-ba

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük