Hogyan lehetsz Te is influencer?

Hogyan lehetsz Te is influencer?

Napjaink egyik legdivatosabb kifejezésének a nem csak a reklámszakmán belül, de már a közbeszédben is az influencer számít. Rengeteg médium használja, és mára szinte beépült a hétköznapjainkba. De tudjuk-e egész pontosan, kik azok az influencerek? Mivel foglalkoznak, és miért lehet tevékenységük a fitnesz-ipar szempontjából érdekes? 

Az alábbi cikkben többek közt ezekre a kérdésekre kaphatsz választ, valamint arra, hogyan lehet akár belőled is felkapott influencer, akit több százak vagy akár ezrek követnek a különböző online felületeken.

Ki az az influencer egész pontosan?

Az elmúlt évben egyre többször találkozhatunk a médiában az influencer kifejezéssel, azonban még mindig sokan vannak, akik számára nem feltétlenül tiszta, kiket is takar ez a rejtélyes meghatározás. Milyen munkát végeznek tulajdonképpen az influencerek, és miért fontos a tevékenységük marketingszempontból?

Influencernek azokat a személyeket nevezzük, akik a közösségi média különböző felületein nagy követőbázissal rendelkeznek, az általuk kommunikált üzenetek pedig nagy tömegekhez képesek eljutni, hatást gyakorolni rájuk. A kifejezést magyarul nagyjából annyit tesz, „befolyásoló”, ami tulajdonképpen ebből a szempontból helytálló, hiszen olyan személyekről beszélünk, akik képesek egy követőbázis véleményének irányítására, befolyásolására. Az elterjedtebb megnevezés persze inkább a „véleményvezér”, hiszen ez a meghatározás úgyszintén fedi a tevékenységi körüket, és valljuk be, szebben is cseng.

Mivel foglalkozik egy „befolyásoló”?

Az online véleményvezérek általában egy bizonyos szakterületen belül tevékenykednek, az ezen a téren szerzett tudásuk segíti őket abban, hogy a felületeik köré épülő közösség bizalommal viseltessen irántuk. Ez a bizalom az alapja annak, hogy az influencerek képesek nagyszámú közönséghez eljuttatni üzenetüket. Ezáltal képesek irányítani követőik véleményét, hatni preferenciáikra.

Az influencerek által használt platformok változóak lehetnek. Míg korábban a blogok számítottak az influencer marketing legelterjedtebb formájának, addig mára ez némileg megváltozott. Az írott bejegyzéseket közlő felületek szerepét átvették a közösségi média különböző platformjai, és a Facebook oldalak mellett leginkább az Instagram és a Youtube használata jellemző az online véleményvezérek tevékenységére.

Ez nem véletlen, hiszen ezek a platformok rengeteg lehetőséget biztosítanak a kreatív tartalomgyártásra, és az ezen keresztül történő, aktív közösségépítésre, ami az influencer marketing szempontjából a legfontosabb alappillérnek tekinthető.

Miért működik az influencer marketing?

Amit mindenképp fontos tudni az influencer marketing lényegéről, az nem más, minthogy a modern véleményvezéreket az emberek önszántukból követik. Azért iratkoznak fel tartalmaikra, mert megbíznak véleményükben, szaktudásukban, vagy egyszerűen csak érdekes embereknek tartják őket.

Éppen ezért fontos, hogy egy influencer izgalmas, sokoldalú személyiséggel rendelkezzen, nyitott legyen az új dolgok kipróbálására, saját személyiségéhez mérten igazodjon a trendekhez, és ne ijedjen meg a véleménynyilvánítástól, valamint a közönsége azt követő reakcióitól sem. Az influencer marketing fontos részét képzi ugyanis az interakció, a követőkkel történő kapcsolattartás is.

Ha már korábban szó esett a szakmaiságról, fontos megemlítenünk azt is, hogy egy igazán népszerű influencer általában egy adott szakterületre koncentrál, arra fókuszálja a közösségi médiafelületeken folytatott tevékenységét. Elég csupán a gasztrobloggerekre, vagy a követőiket utazásaikról készült fotóikkal elkápráztató Instagram celebekre gondolnunk. Mindnyájukban közös, hogy médiaplatformjaik egy adott téma köré épülnek, ezek köré építve posztolnak közönségük számára releváns, érdekes és sokszínű kontentet.

Minél inkább elmélyülsz tehát egy témában, annál hatékonyabban építhetsz magad és márkád köré jól működő online közösséget, követőbázist, ami nem véletlen, hiszen az emberek minden platformon azokat a tartalmakat keresik, melyeket érdekesek és hasznosak lehetnek számukra. Kikapcsolják őket, vagy épp megoldást kínálnak egy adott problémájukra. Az olyan lehetőségek pedig, mint a hashtagek használata pedig segítenek is a fogyasztóknak abban, hogy megtalálják azokat a számukra releváns tartalmakat és tartalomgyártókat, akikben úgy érzik, bátran megbízhatnak.

A felhozatal pedig egyre bővül, és egyre több témában találkozhatunk meghatározó influencerekkel. Ez nem véletlen, hiszen az olyan felületeket, mint az Instagram vagy a Facebook, naponta több millió ember használja világszerte, a lehetőség pedig mindegyikőjük számára adott, hogy a befogadásra szánt tartalmat saját preferenciáik szerint válogathassák meg. Éppen ezért piaci rést találni az egyre inkább telítődő online véleményvezérek közt sem lehetetlen. Sőt!

Hogyan lehet belőled is online véleményvezér?

Az internet és a közösségi média egyik legnagyobb csodája, hogy egy kis energia befektetésével és némi ügyes tervezéssel ma már tulajdonképpen bárkiből lehet influencer. Sokan úgy gondolják, a legjobb véleményvezérek az olyan felkapott hírességekből lesznek, mint a színészek, énekesek, vagy televíziós celebek. Olyan személyekből tehát, akik már alapvetően rendelkeznek egy stabil követőbázissal, és reputációjuk felépítése nem jelent túlzottan nagy kihívást. Azonban ezzel az elképzeléssel nyugodtan lehet vitatkozni is. Hogy miért?

Sokan szívesebben követnek olyan influencereket, akik hozzájuk közel álló, hétköznapi embereként jelennek meg, és nem korábbi ismertségük, hanem szaktudásuk, vagy izgalmas tartalmaik miatt lesznek elismertek egy adott témában. Éppen ezért jelent az influencer kultúra számára kiváló táptalajt a fitnesz-világ is, hiszen a testmozgásnak megannyi különböző formája létezik, és ezt megannyi módon lehetséges prezentálni az arra fogékony közönség számára.

A Facebook csoportok és oldalak közösségépítési szempontból hasznos tulajdonságait már korábban is rengeteg edző felismerte, azonban egy jó közösség összekovácsolásához többre van szükség annál, minthogy az ember néha posztol egy képet az óráiról, vagy ír egy rövid bejegyzést az egészséges táplálkozás előnyeiről. Az igazi influencerek ugyanis a tartalom mellett a megfelelő időzítésre, a kulcsszavazásra, és rengeteg egyéb, első ránézésre apróságnak tűnő dologra is odafigyelnek.

Minőségi tartalom

A influencerré válás első, egyben legfontosabb feltétele egyértelműen a minőségi tartalomgyártás. Legyen szó akár vizuális, akár szöveges kontentről, hiszen blogok, videoblogok, és egyéb tartalmak esetében is oda kell figyelni arra, hogy a posztolásra tervezett anyag egyszerre legyen igényesen szerkesztett, szórakoztató és/vagy informatív is. Valamint nem utolsó sorban tartalmilag hiteles, hiszen eme szempontok figyelmen kívül hagyása többet árthat a követőszámnak, mint amennyit használna.

Megfelelő időzítés

Az igazi influencerek azt is tudják, hogy heti lebontásban mennyit, és főképp mikor érdemes posztolniuk egy adott közösségi felületen. A legtöbb platform látogatottsága ugyanis különböző napszakokban, sőt, a hét bizonyos napjain is változó lehet, ezért érdemes odafigyelni arra, bizonyos tartalmak mikor kerülnek publikálásra Facebook vagy Instagram profilunkon.

Rendkívül fontos továbbá, hogy amilyen gyakran csak lehet, posztoljunk követőink számára, hiszen egy hetekig inaktív közösségi profil hamar kimegy a köztudatból, ráadásul a platformok keresői és a nagy keresőmotorok is hátrányban részesítik az inaktívnak tűnő, csak ritkán frissülő oldalakat.

Őszinteség

Mint azt fentebb már említettük, influencer bárkiből lehet. Azonban, ha hiányzik belőlünk a kellő lelkesedés és az elkötelezettség egy adott témakör, szakterület iránt, és semmi más nem motivál minket az anyagi haszonszerzést leszámítva, jobb, ha bele sem vágunk a feladatba. Az emberek többsége ugyanis hajlamos megérezni azt, ha valaki nem őszinte, és ennek hiányában a korábban népes követősereg is képes gyorsan elfordulni kedvenc véleményvezérétől.

Ez a hozzáállás érthető, hiszen az influencer marketing varázsa a direkt marketinggel ellentétben épp létező vagy látszólagos őszinteségében rejlik. Az emberek azért követnek egy adott bloggert vagy Instagram celebet, mert úgy érzik, személyisége közel áll hozzájuk, és azonosulni tudnak az általa közvetített üzenettel, életstílussal. Abban az esetben azonban, ha tisztán látható, hogy a véleményét befolyásolhatják a különböző brandek és szponzorok, a bizalom meginoghat, és az ember jogosan érezheti magát úgy, mint akit becsaptak, saját véleményformálásában befolyásolni akartak. Pedig, ha jobban belegondolunk, az influencer marketingnek, ha nem is annyira drasztikus módon, de fő célja éppen a befolyásolás.

Manipulál, vagy segít a véleményformálásban?

Tény, hogy influencer marketinget sokféleképp folytathat az ember. A termékmegjelenítés és a közvetett befolyásolás csak az érem egyik oldalát jelentik. A valóban becsületes véleményvezérek amellett, hogy posztjaikon keresztül hatni próbálnak követőikre, mindig szem előtt tartják azt is, hogy az általuk reklámozott termékek vagy szolgáltatások saját normáikhoz mérten is vállalhatóak legyenek.

Egy fitnesz-edző esetében például teljesen normálisnak mondható, ha két, edzés módszereit bemutató poszt között olyan dolgok mellett kampányol, mint az egészséges táplálkozás, vagy testmozgás fontossága az egyre elpuhuló, technológiaorientált társadalomban. A táplálékkiegészítők, edzéshez szükséges eszközök, applikációk, vagy bármilyen egyéb, szakterületével kapcsolatba hozható szolgáltatás bemutatása, reklámozása is lehet normális, sőt, pozitív tevékenység, abban az esetben persze, ha ő maga is úgy érzi, ezek a dolgok valóban hozzájárulnak ahhoz, hogy megoldják követői problémáit. Ha úgy érezzük, tevékenységünkkel másokat is hozzásegítünk ahhoz, hogy egy újabb lépéssel közelebb kerüljenek álmaik eléréséhez, hosszú távú céljaik beteljesítéséhez, abban az esetben biztosak lehetünk benne, hogy kitartó munkával belőlünk is kiváló influencer válik majd!

Regisztrálok a spomoco®-ba

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük