Hogyan kerüld el edzőként hatékonyan a stresszt?

Sokan gondolják úgy, hogy az edzők élete egyszerű, hiszen abból élnek, amivel szeretnek foglalkozni. Nincs más dolguk, mint levezényelni néhány órát egy héten vendégeik számára, mozogni egy kicsit, és közben instruálni a kuncsaftokat. Arról azonban megfeledkeznek, hogy az edzéseken egy trénernek mindig a legjobb formáját kell hoznia, akkor is, ha épp rossz napja van, vagy bal lábbal kelt fel. Edzőként a legfontosabb feladatod ugyanis kuncsaftjaid lelkesítése, motivációja. 

Annak érdekében, hogy mindig a legjobb formádat nyújthasd, önmagadnak is motiváltnak, kiegyensúlyozottnak kell lenned. A munkával járó stressz ebben gyakran megakadályozhat, azonban semmiképp sem szabad hagynod, hogy felülkerekedjen rajtad és maga alá gyűrjön.

Ebben a cikkben a mindennapi teendők által okozott feszültség csökkentésével foglalkozunk, ezzel kapcsolatban szeretnénk neked néhány egyszerű, ámde annál előnyösebb tippet adni, melyek nem csak a munka, de a magánélet terén is hasznodra válhatnak. Vágjunk is bele egyből a közepébe!

Az alulmotivált tréner a legrosszabb minta

Edzőként nyilván Te is jól ismered már a mindennapos stressz hatásait. Nem csupán magadon érezheted azokat, de kuncsaftjaidon is nap, mint nap láthatod, milyen problémákat okoz a folyamatos feszültség és a szorongás.

A mentálisan túlterhelt vendég fizikailag is gyengébben teljesít, szétszórtabb, hajlamosabb a késésre, vagy ami még rosszabb: teljes mértékben el is hanyagolhatja a testmozgást. Nincs ez sokkal másképp az edzők esetében sem, hiszen a stressz nem válogat. Minden egyes ember esetében képes hasonlóan drasztikus tüneteket produkálni, legyen az akár vendég, akár edző.

Ezek a túlterheltséggel járó szimptómák pedig nem csak magánéletedre, de munkádra, teljesítményedre is kihatnak. Nem érzel magadban elég erőt a napi feladatok elvégzéséhez, kevesled a szabadidőt, egyre kevésbé tudsz a leszervezett edzési időpontokra koncentrálni. Ismerős a helyzet?

Akkor bizony azonnal lépned kell, ugyanis egy szétszórt, alulmotivált edző a legrosszabb példa, amit egy fejlődni vágyó vendég maga elé képzelhet. Meg kell tanulnod helyén kezelni a dolgokat, és megfelelő módon fellépni a stresszel szemben, uralkodnod a hétköznapi problémákon. Ez nem egyszerű feladat, azonban egyáltalán nem lehetetlen. De először is tudnod kell azt, mik lehetnek az általad megélt stressz legfőbb okozói.

A stressz lehetséges okai

A probléma: változó munkaórák, bizonytalan bevétel

Habár a folyamatosan változó munkaórák inkább a személyi edzők számára jelenthetnek visszatérő problémát, akadnak olyan szituációk is, melyek során a csoportos foglalkozásokat tartó trénerek is érintettek lehetnek. Hogy miért?

Szabadúszóként Te magad vagy a főnököd, és munkaidődet úgy határozhatod meg, ahogyan csak szeretnéd. Abban az esetben azonban, ha gyakran variálod órarended, nehéz a lojális vendégkör kialakítása. Ezáltal egy idő után bevételeid normalizálása, állandósítása is kihívássá válik. Annak érdekében, hogy elkerüld ezt a problémát és ne kelljen létbizonytalanságban élned, érdemes kialakítanod egy fix órarendet, melyhez Te és kuncsaftjaid is könnyedén tudtok igazodni.

A megoldás: Stabil órarend kialakítása

A stabil órarend kialakítása nem feltétlenül egyszerű feladat, azonban az egyik legjobb megoldás arra, hogy rendszert hozz az életedbe és minimalizáld a változó munkaórákból adódó, töménytelen stressz mennyiségét. Ilyen módon könnyebben építheted ki saját, stabil vendégköröd, és kisebb lesz a havi bevételed ingadozásának esélye is.

Az órarend kialakításában segítségedre lehet a Spomoco, hiszen az alkalmazás órarendkezelő funkcióival pillanatok alatt publikussá teheted heti beosztásodat a világhálón, ami ezáltal nem csak meglévő kuncsaftjaid, de potenciális vendégeid számára is elérhető lesz. A stabil órarend ilyen módon a vendégkör bővítésében, illetve a hétköznapi stressz csökkentésében is segítségedre lehet. Ha pedig némi módosításra lenne szükséged, ezt szintén pár kattintással megoldhatod. A változásokról pedig kuncsaftjaid minden esetben, azonnal értesítőt kapnak. Ezáltal biztos lehetsz abban, hogy nem lesz semmi fennakadás a heti edzések menetrendjében.

A probléma: munkán kívüli feladatok

Sokan megfeledkeznek róla, de edzőség is ugyanolyan vállalkozás, mint bármely más, szabadúszóként végezhető munka. Ebből adódóan megvannak azok a vele járó, extra dolgok, amiket akár a munkaórákon kívül is el kell végezned annak érdekében, hogy az üzlet működjön.

Az edzésekkel, kuncsaftjaid adatainak kezelésével járó adminisztrációs feladatok rengeteg, értékes szabadidőt vehetnek el tőled, melyet akár személyes fejlődésedre, órai gyakorlataid tökéletesítésére, vagy épp pihenésre és szórakozásra is szánhatnál. Ha úgy érzed, a munkával járó adminisztrációs terhek túlságosan erősen nyomják a vállad, stresszesnek, fáradtnak érzed magad miattuk, itt az ideje, hogy változtass munkamódszereiden!

A megoldás: Egy mindig kéznél lévő digitális asszisztens

Manapság egyre könnyebben elérhetővé válnak azok a modern megoldások, melyek segítségével a papírmunka terhét egyszerűen és hatékonyan dobhatod le a válladról. Ilyen segítőtárs a Spomoco is, ami jóval több, mint egyszerű órarendkezelő alkalmazás. A Spomoco ugyanis a Te saját, virtuális asszisztensed, aki nap, mint nap veled van, és átvállalja az adatkezeléssel kapcsolatos feladatok, a szabadidődet rabló papírmunka oroszlánrészét.

A Spomoco segítségével rendkívül gyorsan és könnyedén kezelheted meglévő és leendő kuncsaftjaid adatait, ezzel pedig rengeteg szabadidőt spórolhatsz magadnak. Ráadásul saját adatvédelmi tájékoztató létrehozására sem lesz szükséged, hiszen a Spomoco rendszere minden információt biztonságosan és diszkréten, a GDPR törvényekben foglalt adatvédelmi szabályzatoknak megfelelően kezel.

A probléma: kezelhetetlen kuncsaftok

Néhány emberrel azonnal és könnyen sikerül megtalálnunk a közös hangot, néhánnyal azonban természetünkből adódóan nehezebben tudunk kijönni. Ez teljesen normális, hiszen mindannyian mások vagyunk, másként élünk, és máshogy gondolkodunk a hétköznapok fontos dolgairól is. Edzőként azonban nagy a valószínűsége annak, hogy mindkét embertípussal találkozni fogsz óráidon, és bármennyire nehéz is, félre kell tenned a kevésbé szimpatikus emberekkel szembeni fenntartásaidat, előítéleteidet is.

Akadnak olyan, nehézfejű kuncsaftok, akikkel nehezebb megtalálni a közös nevezőt. Ilyenek lehetnek a notórius késők, a lusták, vagy azok, akik úgy gondolják magukról, hogy mindenkinél mindent jobban tudnak, mindenhez jobban értenek. Ez sajnos feszült szituációkhoz, a stressz további fokozódásához is vezethet, amit meg kell tanulnod a lehető leghatékonyabban kezelni.

A megoldás: türelem és egy kis segítség

Gondolj minden egyes, csoportos edzésedre úgy, mint egy újabb mérföldkőre az életben. Hagyd minden gondod és problémád az ajtón kívül, és ne koncentrálj semmi másra, csakis a feladatra. A közös célra, melyet vendégeiddel együtt kell elérned. Ilyenkor ugyanis egy csapat vagytok, egy szerves egészként dolgoztok együtt annak érdekében, hogy ki-ki egy lépéssel közelebb kerüljön a maga céljához, a mindennapi boldogság eléréséhez.

Gondolj mindig arra, hogy Te a csapat szerves része és vezetője is vagy egyben. Ne hagyd, hogy a problémás kuncsaftok mentalitása visszahúzzon, inkább gondolj rájuk úgy, mint motiváló erőre. Egy újabb kihívásra, amihez rengeteg türelemre van szükség. Hidd el, megfelelő, segítőkész hozzáállással egy idő után a legproblémásabb vendég is képes lehet beilleszkedni a csapatba, és aktív, jól teljesítő részévé válni a foglalkozásoknak.

A probléma: megfelelési kényszer

Az, hogy edzőként inspirálhatsz másokat és rengeteg embernek segíthetsz hosszú távú céljai elérésében, alapvetően szép és becsülendő feladat. A felelősség súlya azonban, hogy minden egyes edzésen példaértékűen kell teljesítened néha túlságosan is nagynak tűnhet, és nehezebb napokon könnyedén érezheted úgy, hogy összeroppansz alatta.

Habár sokáig úgy tűnhet, egy bögre kávé és néhány pozitív gondolat segít abban, hogy minden egyes edzésen a legjobb formádat hozd, azonban egy idő után a túlzott teljesítési és megfelelési kényszer kiégéshez vezethet. Egy munkájában megcsömörlött és belefáradt edző pedig minden, csak nem motiváló. Éppen ezért meg kell tanulnod néha egy kicsit lazítani.

A megoldás: egy kis lazítás

Ahhoz, hogy hatékonyan el tudd kerülni a folyamatos teljesítési kényszer által vállaidra nehezedő stresszt, nincs más dolgod, mint megjegyeznie azt: Te magad is emberből vagy! Éppen ezért, ugyanúgy, mint bárki másnak, neked is szükséged van néha egy is pihenésre és kikapcsolódásra.

Annak érdekében, hogy óráidon valóban legjobb formádat tudd hozni és igazi motivációs erő lehess kuncsaftjaid számára, nem csupán megfelelően felkészültnek, de megfelelően kipihentnek is kell lenned, fizikailag és mentálisan is egészségesnek kell maradnod.

Szabadidődet tehát lehetőleg próbáld meg a folyamatos felkészülés, tanulás és edzés mellett olyan dolgokkal is tölteni, melyek képesek arra, hogy megfelelő módon kikapcsoljanak téged, és feltöltsenek a következő munkanapokra elegendő energiával és lelkesedéssel.

Hiszen ne feledd, az igazán jó edzőt nem csak a szakmai tudás és a megfelelő gyakorlat teszi! Fontos, hogy emberileg is példát tudj mutatni vendégeidnek, ehhez pedig elkerülhetetlen, hogy megtalálják benned azt az energikus, motiváló, és mindenek előtt pozitív személyiséget, akire szükségük van ahhoz, hogy elég energiát adjon át számukra saját álmaik megvalósításához!

Regisztrálok a spomoco®-ba

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük